Analyse vitaminetesten: Vitamines

Om direct de resultaten in een

vitamine categorie te bekjiken 

kunt u op een categorie klikken.

 

Vitamine A (retinol)

Vitamine A (beta-caroteen)

Vitamine A (totaal)

Vitamine D3

Vitamine E

Vitamine K

Vitamine C

Vitamine B1

   

Vitamine B2

Niacine

Pantotheenzuur

Vitamine B6

Biotine

Foliumzuur

Vitamine B12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De grafieken tonen de gemiddelde innamen in % van de ADH voor de doelgroep.

ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Dat is de door de Nederlandse Gezondheidsraad geadviseerde inname voor de doelgroep. 100% is het streven.

Links op de homepage kunt u onder "Over Vitamines" meer lezen over de diverse ADH's en welke voeding voor bepaalde vitamines, mineralen de beste bron is.

 

Vitamine A (als retinol)

De vitamine A  vorm "retinol" wordt alleen opgenomen uit produkten van dierlijke oorsprong en wordt aan margarine-halvarine toegevoegd.

Men zou minimaal 50% van de vitamine A behoefte moeten innemen als retinol. Zeker tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding.

 

Vitamine A (beta-caroteen)

Deze vitamine A vorm zit alleen in produkten van plantaardige oorsprong, zoals groenten en fruit en palmolie. Het lichaam zet naar schatting 50% van de ingenomen Beta-Caroteen om in vitamine A. Beta-Caroteen heeft ook een eigen functie in ons lichaam als anti-oxidant. Omzettingsnorm: 6 mg Beta-Caroteen komt overeen met 1.000 mcg vitamine A.

Vitamine A (totaal)

 Deze grafiek geeft de totale inname van vitamine A weer. Dus zowel als retinol en als Beta-Caroteen.

 

Vitamine D3

De vitamine D3 inname lijkt wel erg laag. Toch voorziet de vitaminetest met de op vitamine inname toegespitste vragen in een goede schatting van de inname aan vitamine D3.

Vitamine D3 zit alleen in produkten van dierlijke oorsprong en dan vooral in het vet. En vitamine D wordt in Nederland toegevoegd aan alle margarine-halvarine.

Het lichaam maakt zelf ook vitamine D aan door middel van produktie van vitamine D in de huid onder invloed van (UV straling) zonlicht. Personen met een blanke huid kunnen naar schatting tot 2,5 mcg vitamine D per dag aanmaken. Naarmate de huid donkerder is dan is dit vermogen minder. Voorwaarde is wel dat men dagelijks overdag gemiddeld minimaal 15 minuten met hoofd en handen onbedekt buiten is.

 

Vitamine E

 

Vitamine K (totaal K1 + K2)

 

Vitamine C

 

Vitamine B1

 

Vitamine B2

 

Niacine (vitamine B3)

 

Pantotheenzuur (vitamine B5)

 

Vitamine B6

 

Biotine (wordt ook wel maar niet helemaal correct vitamine B9 genoemd)

 

Foliumzuur (wordt ook wel maar niet helemaal correct vitamine B11 genoemd)

 

Vitamine B12